Marlies van Amerongen (Producent Stepping Stone) was jarenlang betrokken bij de productie van dramaseries en liep telkens aan tegen dezelfde problemen bij de selectie van day players. Dat zijn acteurs die voor een bijrol van 1 tot 5 dagen worden ingezet. Er is nauwelijks tijd of budget voor goede castingsessies en er is weinig doorstroming van nieuw en divers talent. Samen met casting director Susanne Groen bedacht ze een oplossing: The Green Room – een nieuwe, toegankelijke online database voor day players waar acteurs, casting agency en producenten gebruik van kunnen maken. Deze unieke tool wordt met steun van CFAP ontwikkeld.
Waarom zijn jullie The Green Room gestart?
Het is een concept dat in het buitenland al gebruikelijker is, maar wat hier wonderbaarlijk genoeg nog niet bestond. Zoals iedereen binnen de sector weet, bestaat de cast van een dramaserie voor een groot deel uit day players. Hoewel deze rollen erg belangrijk zijn, is hier altijd de minste tijd voor omdat de casting director er pas mee aan de slag kan als de definitieve planning rond is. Omdat het proces niet is geautomatiseerd, levert het regelen van day players veel hoofdbrekens op, voor zowel producent, agent als castingdirector. Geharrewar met agenten over fees, uitonderhandelen van veel te grote contracten voor de rol en andere randzaken slokken enorm veel tijd op. Dat moet veel beter kunnen, dachten Susanne en ik.
Hoe gaan jullie dat aanpakken?
We hebben samen een nieuw bedrijf voor dit project opgericht: Capital Green, waarmee we met dit project door middel van een data driven oplossing de zichtbaarheid van day players willen bevorderen en het proces van casten voor zowel regisseur, producent als casting director willen verbeteren. The Green Room wordt een online database waarvan de kwaliteit wordt bewaakt door de casting directors. Zij bepalen wie er toegang toe heeft. Hierbij werken we nauw samen met verschillende organisaties binnen onze branches.
Binnen het systeem kunnen acteurs aangeven of ze überhaupt day player willen zijn, wanneer ze beschikbaar zijn en of ze zichtbaar willen zijn voor een project; je kunt je als het ware af- en aanmelden. Hoe meer mensen zich aansluiten bij The Green Room, hoe beter het systeem zal werken.
Klinkt goed. Wat levert het concreet op?
Standaardisatie is het toverwoord. Maar daarnaast zullen er ook andere functies worden toegevoegd. Zo wordt het voor acteurs mogelijk om voorstelfilmpjes te uploaden en kunnen zij op hun beurt oproepen doen. Het systeem is open voor alle geaccrediteerde casting directors, waardoor er kruisbestuiving plaatsvindt tussen iedereen die bij The Green Room betrokken wil zijn. De bulk aan data wordt natuurlijk ook continu uitgebreid. Dit stelt ons in staat om uitgebreide analyses te maken die weer relevant kunnen zijn voor bijvoorbeeld agenten.
Voor de producent zijn de voordelen legio. Hoofzakelijk door productiewaarde te creëren vanwege de enorme tijdsbesparing. Een serie of film krijgt zo de beste acteur op de beste plek en regie krijgt veel meer keus. En niet onbelangrijk: we kunnen helpen de inclusiviteit binnen de sector te verhogen en de fee’s voor man en vrouw gelijk te leggen.
Hoe ver zijn jullie?
We zitten nu in de ‘sprint-fase’, zoals wij dat noemen, waarbij we ons vooral richten op het ontwerpen en opbouwen van de database. Hier zijn meerdere spelers (stakeholders) bij betrokken, zoals Oren Schrijver (Agent en voorzitter van de Nederlandse Agenten Associatie), maar ook een Uitvoerend Producent. Daarnaast worden we bijgestaan door Gaico Bos, advocaat die de naleving van de privacywetgeving waarborgt. Wij hopen in de tweede helft van dit jaar The Green Room op een eigen dramaserie te kunnen testen. Vanuit de sector hebben we enorm veel enthousiaste reacties ontvangen. Dat is ook niet vreemd want iedereen loopt tegen dit probleem aan. The Green Room kan ervoor gaan zorgen dat casting directors veel efficiënter kunnen werken en dat acteurs veel zichtbaarder worden. Zo draagt de Green Room bij aan de kwaliteit van producties.