Generation Inclusion is een scoutings- en ontwikkelstraject voor creatief talent en nieuwe filmmakers. De deelnemers krijgen vier maanden lang de tijd om zichzelf, maar ook hun verhaal te ontwikkelen onder begeleiding van professionele (script)coaches door middel van trainingen, masterclasses en netwerkevents. Na deze vier maanden geven de deelnemers een presentatie aan de Generation Inclusion-partners en vinden er matchmaking-gesprekken plaats. Is er een match, dan gaan de partners samen met de deelnemers aan de slag om het project verder ontwikkelen.
Peggy Driessen is projectleider van Generation Inclusion en produceert het project van A tot Z: van het aanstellen van de selectiecommissie tot het produceren van de matchmaking-sessies. Ze is eerste contactpersoon voor alle kandidaten en stelt, samen met de vele samenwerkingspartners, vanuit ROSE stories het programma samen.
“Generation Inclusion gelooft in de kracht van inclusief medialandschap. Een landschap waarin iedereen zichzelf herkent in de vertelde verhalen, in series en in films. Een landschap waarin iedereen filmmaker kan zijn, ongeacht je afkomst, opleiding of ervaring. Generation Inclusion wil deze nieuwe generatie makers ruim baan geven en hun stem laten horen.”
Welke partners zijn bij Generation Inclusion betrokken?
“Het is ontzettend bijzonder dat bijna de hele audiovisuele sector de handen ineen heeft geslagen, het kan met recht een sectorbreed initiatief worden genoemd. Naast het CFAP zijn onze huidige partners en initiatiefnemers RTL/Videoland, Amazon Prime Video, Netflix, ViacomCBS, Disney+, YouTube en de Publieke Omroepen AVROTROS, BNNVARA, EO, MAX, HUMAN, KRONCRV, NTR, VPRO, Fonds 21, Stichting Democratie en Media, en het Nederlands Filmfonds. De partners investeren gezamenlijk op lange termijn in deze nieuwe generatie, en stellen hun kennis, netwerk en ervaring beschikbaar voor de makers van de toekomst.”
Waarvoor wordt de subsidie van het CFAP ingezet?
“Generation Inclusion overlegt op wekelijkse basis met zo’n 50 professionals en partners en samenwerkingspartners en biedt ons de kans om ervaringen op te doen, te delen en het programma constant te verbeteren, waardoor we denken uit te groeien tot een programma dat nieuw en gevestigd divers talent echt een stevige basis biedt voor de toekomst. Het toevoegen van CFAP als een van de partners in combinatie met de producenten en het netwerk van NCP en NAPA is de ultieme manier om, behalve schrijf- en regietalent, ook diegene die zich willen ontwikkelen tot TV- of filmproducent van expertise te voorzien. Wij willen bijvoorbeeld heel graag een round table met producenten organiseren. Dan kunnen de 10 deelnemers in een intieme setting kennis maken met het producentenvak en de mensen die hierin opereren.”
Wat zijn de volgende stappen?
“We zitten midden het programma van de eerste lichting van 10 deelnemers en zijn alweer voor de nieuwe lichting aan het werven. De vorige keer hadden we meer dan 200 inzendingen en dit keer lopen alle aanmeldingen via onze scouts. Generation Inclusion bevindt zich nu nog in het pilotjaar, de komende maanden gaan we het gesprek met al onze partners aan om de continuïteit van het project te kunnen waarborgen. We hebben ambities een heel nieuwe generatie makers een start te geven in de industrie, dus we zijn nog lang niet klaar!”
De deadline voor de volgende lichting van Generation Inclusion is op 10 september 2021. Aanmelden kan via de website.
Generation Inclusion is een project van ROSE stories.